2015. jún 21.

Walmart a big brother?

írta: steve4security12
Walmart a big brother?

 walmart-facial-recognition-cameras.gif

Az összeesküvés elmélet hívei, akik folyamatosan egy mindent totális  ellenőrzés alá vonó "háttérhatalmat" vizionálnak, - újabb muníciót kaphatnak, az alábbi hírek hallatán.

A Walmart a közelmúltban elindította arcfelismerő kamerarendszer projektjét, melynek keretében  az újonnan épülő áruházak bejáratát és kijáratát szemmagasságban intelligens kamerákkal látják el.  Az okos szoftver a vevők közösségi médiában fellelhető fotóival veti össze a belépő vevőkről készült fotókat és vélhetően a vásárlási szokások elemzése lehet az egyik célkitűzés. A nagyon magas minőségű Bosch  DINION és FLEXIDOME márkájú HDR kamerarendszer beazonosítja és követi azokat a személyeket és  objektumokat - például személygépkocsikat - amely  be lett táplálva a rendszerbe. Fotó:matrixbob.wordpress.com

Az intelligens arcfelismerő szoftver alkalmazása erőteljesen megosztja a közvéleményt, mivel sokan  személyes szabadságuk megsértéseként értékelik ezt. 

A hivatalos közlemények rendkívül szűkszavúak, így pontos működési koncepció és adatfelhasználási irányelvek sem ismertek. Mindenesetre könnyen lemodellezhető, hogy egy ilyen intelligens rendszer milyen fő területeken használható. Véleményem szerint teljesen kézenfekvő milyen főbb funkciói lehetnek az  arcfelismerő szoftverrel ellátott kamerarendszereknek:

facebook-walmart-facial-recognition.png

1/ Vásárlói szokások elemzése, korra, nemre  kiterjedően, - hiszen  gyakorlatilag mindenkiről  adatokat nyerhetnek, aki belépett az üzletbe. A már működő projekt a tervek szerint minden belépő vevőt - kora és neme szerinti - személyre szabott reklámokkal/ promócióval kíván  "köszönteni". A tervek szerint az okostelefonnal belépőket a rendszer azonosítja és az eladók név szerint tudják köszönteni. A smartphone-ra telepített applikáció segítségével a vevők le tudják "olvasni" az adott termék jellemzőit, sőt az  interaktív térkép odavezeti őket az általuk igényelt árucsoporthoz. Fotó: wontek.com

Az angliai Tesco az általa üzemeltetett benzinkutaknál telepit arc szkennelő kamerarendszert, amely beazonosítja a vevők nemét és életkorát. A pénztárhoz érve  a "megcélzott" vásárló  már pont olyan "személyre szabott"  reklámot lát ami számára vonzó lehet.

A közösségi oldalak segítségével egész komoly vásárlás szociológiai elemzés készíthető, amely nagy mértékben támogathatja a marketing kampányokat, továbbá a  kereskedők árubeszerzési és vásárlásösztönzési elképzeléseit, terveit egyaránt. A rendszer játszi könnyedséggel kigyűjtheti a törzsvásárlókat, a kiemelt nagy összegeket hátrahagyó úgynevezett VIP vevőket, de az átlagos vásárlásra szánt időt is értékelheti. 

2/ A másik értelemszerű felhasználási terület lehet az áruházi vagyonvédelem erősítése, különös tekintettel a visszatérő tolvajok beazonosítására, - vagy akár kitiltására. A jelentések szerint a rendszer ezen funkciója már kiválóan működik. Németországban már szintén régóta bevált módszer  a kitiltás (Hausverbot), míg például nálunk egyelőre jogszabályi háttér miatt egyelőre erre nincs lehetőség. Ideális esetben a különböző áruházi és kiskereskedelmi láncok megoszthatnák egymással a profi "szarkák" adatait és egy közös adatbázist hozhatnának létre. Minden esetre a Walmart áruházba készülő "kleptomániásoknak" a jövőben jó lesz vigyázniuk.

3/ Természetesen körözött bűnözők, vagy akár terrorista gyanús személyek kiszűrésére is tökéletesen alkalmas lehet a rendszer. Erre utalhatnak egyes publikációk melyek elemzik a cég és a  Department of Homeland Security kapcsolatrendszerét. Mindez csupán egyszerű feltételezés, hiszen erre vonatkozó hivatalos közlés nem jelent meg...

A Walmart lépése vélhetően áttörést okozhat, és nem csupán az áruházi vevőközönség szociológiai "feltérképezése" területén, de a biztonsági szakma számára is új távlatokat nyit. A Country Club Plaza az USA-ban vagy a világhírű londoni Harrods áruház is tesztel már arcfelismerő kamerarendszert. Németországban a Kraft és az Adidas már két éve bejelentette, hogy szintén arcfelismerő szoftverekkel ellátott kamerarendszert kíván rendszerbe állítani, azzal a nyilvánvaló céllal, hogy a vevőközönség számára sokkal személyre szabottabb reklámüzeneteket tudjanak küldeni.

De a hazai fejlezstők is előálltak már vásárlóelemző megoldással. Az Intellio VisiScanner TM  képes megtalálni, követni az elhaladó embereket, meghatározni azok korát, nemét; mérni milyen hosszan és irányba tekintettek. A szoftver képes a kialakult hosszú vásárlói sorok érzékelésére és figyelmeztetése révén az üzletben dolgozók reagálhatnak a kialakult helyzetre.  A vásárlói útvonalak pontos feltérképezése révén a kiskereskedelmi boltokban és a bevásárlóközpontokban pontosabb reklám kihelyezést és vásárló célzást tesz lehetővé.

A személyiségi jogokat érintő bizalmas adatok és képek tárolásának és felhasználásának természetesen szigorúan szabályozott és ellenőrzött keretek között kell maradnia. Az emberi jogaikat és magánszférájukat sértve érző aktivisták napszemüveg viselésével, továbbá extrém frizurák vagy ruházattal igyekeznek tiltakozni a rendszer használata ellen.

A felmerülő  jogi aggályokkal kapcsolatban Mallory Duncan a Nemzeti Kiskereskedelmi szövetség elnök helyettese így vélekedik: "Nem jó ötlet jogszabályok és rendeletek kialakításával lefagyasztani a technológiát, mielőtt egyáltalán megtudhatnánk, hogy azzal mit tudunk elérni."

Ezzel a véleménnyel gondolom nem mindenki ért egyet, - mindazonáltal az világosan látszik, hogy az "érzékeny" technológiai eszköz fejlődését, és további térnyerését nem lehet megállítani, - még akkor sem ha a jogalkotás, messze lemaradva csupán az események után kullog.

Szólj hozzá

közbiztonság bűnmegelőzés kereskedelmi vagyonvédelem intelligens kamerarendszerek intelligens vagyonvédelem kutatás fejelsztés