2013. jan 05.

Rendkívüli helyzetek kezelése

írta: steve4security12
Rendkívüli helyzetek kezelése



ormester039.jpg

Rendkívüli helyzetek bárhol, bármikor előfordulhatnak, - jó tehát ezekre felkészülni. Minden rendkívüli helyzetre természetesen a dolog természeténél fogva nem lehet felkészülni. Tekintve a világ egyre bonyolultabb körülöttünk, - sőt egyesek válságról beszélnek - ha lehet még körültekintőbben kell megszerveznünk mindennapjainkat, akár a magánéletünkben akár a vállalatunknál. A vagyonvédelem területén dolgozók számára az egyik legnagyobb kihívás a rendkívüli helyzetek kezelése. A normál üzemmód fenntartása sem mindig egyszerű feladat, de néhány rendkívüli helyzet kezelése igazán embert próbáló feladat. Ilyenkor derül ki igazán, hogy mennyire vagyunk kreatívak, és mennyire tudjuk elviselni a felelősséget illetve a nyomást.

Milyen helyzetek fordulnak elő a szakmánkban amelyeket kezelni kell az őrszolgálatnak, illetve vagyonvédelmi szakembereknek?  Ezek a rendkívüli helyzetek többnyire egyszerűen kezelhetők. Vannak műszaki zavarok, mint áramhiány, csőtörés, szerver leállás, meghibásodik a lift, vagy bármilyen más műszaki berendezés... Az ilyen típusú helyzetek kezelésére természetesen meg vannak az előre kidolgozott protokollok.

Vannak azonban olyan rendkívüli helyzetek is amire gyakorlatilag nem lehet felkészülni előre, amelyeket az élet ír. Sokkal keményebb helyzetek is előfordulhatnak és elő is fordulnak a gyakorlatban. Ahogyan az eseményeket követem körülöttünk, az gondolom, nem túl merész kijelentés, hogy egyre erőszakosabb, gátlástalanabb bűnözési módszerekre is fel kell készülni. 

Rendkívüli helyzetek során az első számú aranyszabály, hogy "Őrizd meg a nyugalmad!" Tudom ezt könnyű mondani és nehezebb végrehajtani. Ha az ember elveszti lélekjelenlétét, akkor már csupán az ösztönei működnek. Éppen ezért nagyon fontos, hogy bármilyen rendkívüli, vagy kiélezett helyzetbe kerülünk, - először is őrizzük meg a hidegvérünket.

A második arany szabály, hogy azonnal a megoldást keressük. Ha például tűz van, akkor ne pánikot keltsünk, hanem haladéktalanul kezdjünk hozzá a tűz oltásához.  Ha agresszív támadással kell szembe néznünk akkor is azonnal a megoldást kell keresnünk. Aki egy tűz esetén nem a tűzet oltja, hanem pánikot kelt az nem feltétlenül a mi emberünk. Megjegyzem, hogy háborús körülmények között a pánik keltő személyekkel szemben esetenként rendkívül drákói módszerekkel léptek fel. 

A harmadik aranyszabály pedig, hogy azonnal szervezd meg a helyzet teljes körű megoldását, ha szűkséges például értesítsd a különböző hatóságokat és továbbra is urald a helyzetet. Jelöld ki a feladatokat és hatékony, szervezett formában kezeld le a rendkívüli helyzetet.

A negyedik aranyszabály, hogy magad körül mindenkit nyugtass meg, magabiztosságoddal és fellépéseddel.  Ha családfő vagy akkor a családod számára, ha munkahelyi vezető vagyok a munkatársaid számára kell megnyugtató magatartást demonstrálnod. Ha egy rendkívüli helyzet kezelése során az arra illetékes vezető, leblokkol, pánikba esik, vagy egyszerűen eltűnik az nagyon nem jó. Felesős ember, felelős vezető ilyenkor mindig a "fronton" van, hiszen ettől vezető!

Ötödik arany szabály. Soha ne add fel. Rendkívüli helyzetek kezelése során gyakorlatilag mindig adódnak olyan pillanatok, amikor a helyzet kezelése, megoldása gyakorlatilag reménytelennek tűnik! Ilyenkor a fenti négy irányelv szellemében túl kell jutnunk a holtponton.

Azt kívánom neked, kedves olvasó, hogy lehetőleg ne kerülj rendkívüli helyzetbe, de ha igen fentiek szellemében járj el.  A vagyonvédelem illetve személyi biztonságunk megóvása során bármikor kerülhetünk kiélezett helyzetbe. 

Szólj hozzá

biztonsági audit rendkívüli helyzetek magánbiztonság vállalati biztonság