2013. aug 24.

Páncélautók VIP személyeknek

írta: steve4security12
Páncélautók VIP személyeknek

58f9_27.jpgNem csak kiemelten védett államfők és politikusok személyi biztonságát szolgálhatják speciális páncél- autók. Bárki aki úgy érzi, hogy személyes biztonságát egy páncélautó fokozhatja - az bőséges kínálatból választhat.

Mindez persze meglehetősen sokba kerül. Még egy több- éves használt páncélautó is legalább 15 -20 millió forintba, míg  egy maroklőfegyver ellen védett gyári BMW 540i protection - felszereltségtől függően - 40 millió forintba kerül nagyságrendileg. De az igazán komoly védelmi szinttel rendelkező - többek között kalasnyikov és bizonyos robbanószerek ellen is védett - autók ára a 100 millió forintot is meghaladja. Hazánkban a gazdasági élet VIP személyei egyelőre még a gondolatától is idegenkednek, hogy páncélozott személygépkocsival közlekedjenek. De legfőképp amiatt nem akarnak egyes VIP személyek páncélautóval közlekedni, nehogy a nyilvánosság számára félreérthetően interpretálják óvatosságukat. Vagyis nem szeretnék azt a látszatot kelteni, mintha félnivalójuk lenne, mintha bármilyen félalvilági kapcsolat miatt járnának páncélautóval. Nálunk - mint szinte minden - ez is túl van komplikálva egy kicsit.  Sok más országban kiemelten nagy és stratégiai vállalatok - és bankok első emberei hivatalból páncélozott személygépkocsival közlekednek. A páncélautók alapvetően azonban nem Európában terjedtek el elsődlegesen, hanem Dél-Amerikában és más kockázatosabb régiókban.

Alapvetően kétféle páncélautót ismerünk:

1/Az egyik típus úgy készül, hogy az erre szakosodott vállalatok a gyárilag elkészített autót alvázig lebontják, és gyakorlatilag a speciális páncélzattal, biztonsági szélvédőkkel és más biztonsági megoldásokkal újra összeszerelik.

2/ A másik verzióban több autógyár mint pl. a BMW, vagy Audi már évek óta készít gyári páncélautókat. A közhiedelemmel ellentétben ezeknek a súlya már közel sem olyan nehéz, mint a 30 évvel ezelőtti modelleké. Manapság a gyári fejlesztők már arra is nagy figyelmet fordítanak, hogy a védelmi ellenálló képesség mellett a személygépkocsi súlya se legyen sokkal nehezebb a hagyományos változatokhoz képest. A páncélozás már közel sem acéllemezek beépítését jelenti, sokkal inkább nagy szilárdságú keramidszálas speciális anyagokat. Mindazonáltal ezen autók súlya még így is lényegesen nehezebb a hagyományos típusokhoz mérten.  

A védelmi szinteket nemzetközi szabványok szerint B4-től B8-ig jelölik. A legalacsonyabb szint a B4, amely az oldalfalak  ellenállását erősíti meg  a kilenc milliméteres acélmagvas, ólombetétes lőszerekkel szemben. A B5 már teljes páncélozottságot jelent, ami már az AK-47-essel szemben is védelmet jelent. A B6-os szintű védelem esetében ha a védett autó aknára fut - jóllehet levegőbe repülhet, de a védett személy túlélheti a detonációt. A B7 és B8 a legfelsőbb kategóriák,amelyek kizárólag egyedi megrendelésekre készülnek.

 

A páncélautók vezetését a lényegesen nagyobb súlyuk miatt külön gyakorolni kell. A BMW cég például az ügyfelei számára külön vezetési tesztpályát üzemeltet, ahol szakemberek segítik az autó biztonságos vezetésének gyakorlását. Nemcsak a vezetést kell azonban gyakorolni, hanem nagyon sok taktikai és biztonsági irányelvet célszerű gondosan követni. Mit sem ér ugyanis a páncélautó, ha a felkészületlen vezetője a trükkös támadó személynek  megáll, és naiv módon  kinyitja a kocsi ajtaját, vagy leengedi a szélvédőt.

A páncélautók nagyon sok olyan biztonsági szintet fokozó berendezéssel vannak felszerelve, amelyek rendkívül hasznos módon segítik a vezetőt. A kétoldalú kommunikációs berendezés segítségével például úgy lehet párbeszédet folytatni egy autón kívül álló személlyel, hogy közben nem kell leengedni a szélvédőt, és főleg nem kell kiszállni a védelmet nyújtó személygépkocsiból. Amennyiben a bűnözők kilőnék a kereket, egy profi biztonsági  megoldás miatt - jóllehet némileg lassabban, de tovább lehet vezetni az autót, vagyis nem kell egy kockázatos megállást  bevállalni.

A legtöbb páncélautóról azonnal nem derül ki, hogy eltér a szériagyártmányoktól. Csak jószemű szakértőknek tűnik fel némi különbség. Természetesen ha valaki beszáll a kocsiba, azonnal érzi, hogy sokkal nehezebbek az ajtók és vastagabbak a szélvédők. Különösen ha leengedjük az első ajtóban lévő szélvédőket, akkor érzékelhetjük a brutális különbséget. Személyesen volt szerencsém vezetni egy BMW540i protection típusú személygépkocsit viszonylag hosszabb ideig. Az autó rendkívül jól gyorsul, kizárólag a megállásra kell fokozottabban figyelni. Ilyen nagy tömegű autóknak ugyanis valamennyivel hosszabb a féktávolsága mint a szériaautóké.

Lehetséges, hogy a magasabb kockázati kitettségű üzletembereknek nincs még szüksége páncélautókra, sőt személybiztosítási feladatokat ellátó testőrökre sem. A kockázati kitettséggel arányosan azonban mindenkinek érdemes védelmi- és biztonsági intézkedéseket bevezetnie. Javaslom, az érintettek forduljanak tapasztalt szakértőkhöz

Szólj hozzá

biztonságérzet testőr személyvédelem humán kockázatok magánbiztonság vállalati biztonság