2013. nov 18.

Veszélyek az autóban

írta: steve4security12
Veszélyek az autóban

1381935_535218859888308_697395944_n.jpg

A  gyártók folyamatosan fejlesztik a személygépkocsik utasbiztonsági berendezéseit - ennek ellenére továbbra is sok baleset történik. Hiába sokkal biztonságosabbak  az autók mint évekkel korábban,  a vezetők egy része paradox módon túlértékeli azt, és többet kockáztat, mint ami megengedhető lenne.

 Nagyon gyakran gyorshajtás következtében szenvednek baleseteket a gépkocsivezetők -vagy utasaik. De relatív gyorshajtás is előfordul, amikor nem a gépkocsi műszaki állapotának, vagy a közutak állapotának megfelelő sebességet választ a vezető. Természetesen éjszaka és rendkívüli időjárási körülmények közepette is mérsékelni kell a sebességet. Érdemes tanulmányozni a Michelin cég vezetési ajánlásait, melyet nehéz körülményekre dolgoztak ki. 

Bármilyen kisebb-nagyobb műszaki problémának végzetes következményei lehetnek egy kiélezett közlekedési helyzetben. Nem érdemes tehát kockáztatni. Több országban az utak mellé rendőrautót és rendőrt ábrázoló táblát helyeznek ki a hatóságok, hogy ezzel a megtévesztő trükkel is mérsékeljék az autósok gyorshajtását.

o Sok autócsoda eleve megrészegít egyes autómániás személyeket. Az ital és más bódító szerek fogyasztása pedig közvetlenül vezetés előtt - vagy akár közben(!) - végzetes lehet. Minél erősebbek és jobban gyorsulnak az autók, annál inkább veszélyes üzem a közlekedés. Ebben a felfokozott - esetenként agresszív - tempóban pedig rendkívül kockázatokkal járhat az alkohol miatt lelassult reflex.

o A vezetés közbeni mobiltelefon használat, vagy akár sms-ek fogadása és küldése is roppant kockázatos, mert elvonja a vezető figyelmét. Különösen nagy sebességnél elegendő egy töredék másodperc és máris megtörténhet a baleset. A mobiltelefon használata még előírásszerű módon ( headset- vagy kihangosító rendszerrel) is elvonhatja a figyelmét az autósnak,de amennyiben kézben tartja kedvenc okostelefonját és úgy beszél ismerősével, akkor a kockázat még magasabb.

o A sofőröknek menet közben kizárólag a vezetésre kell fókuszálniuk, és nem szabad azt a kockázatot bevállalniuk, hogy bármi is elterelje a figyelmüket. Se egy baleseti helyszínelés, se egy utcai esemény nem ér meg annyi figyelmet, hogy ezzel a vezetés biztonságát kockáztassuk. De az utastérben sem szabad megengedni semmilyen extrém viselkedést, amely alkalmas lehet a vezető figyelmének lekötésére. A túl hangos zene és a hátsó ülésen hangosan kiabáló gyerekek is elterelhetik a sofőr figyelmét.

o Vezetés közben esetenként  gyorsan és megfelelően kell reagálni bizonyos közlekedési helyzetekre, erre pedig csak akkor képes a vezető, ha kellőképpen kipihent állapotban van. A fáradtság és kimerültség szintén lassítja a reakcióidőt és a reflexeket. Ilyenkor legjobb el sem indulni, vagy menet közben érdemes megpihenni egy kicsit. Kevesen gondolnánk - pedig egy  kutatás kimutatta, hogy  18 órás ébrenlét 0,05% véralkoholszintnek felel meg, 24 óra ébrenlétet követően pedig ez az érték 0,1%-ra ugrik fel. Adott esetben a szükségesnél egy-két órával kevesebb alvás is eredményezhet olyan szintű álmosságot, amely vezetési képességeinket az alkoholfogyasztással azonos - vagy nagyobb mértékben is rontja. Az anyósülésen vagy hátsó ülésen utazók esetében sem lenne szabad megengedni, hogy bárki elaludjon - még ha be is van kapcsolva a biztonsági övük - mert baleset során fokozottan veszélyes.

o Szemléltető az alábbi videó a gyerek arccal előre, illetve menetiránynak háttal történő utazásáról. A legtöbben a gyerekülést a menetiránnyal megegyező módon szerelik be a hátsó ülésre. Pedig szakértői vélemények szerint a menetiránynak háttal beszerelt gyermekülésben a gyerekre kisebb nyomás és veszélyek leselkednek, és a szélvédőről hátrajutó üvegdarabok is sokkal jobban elkerülik a gyereket.

o A biztonsági övet sokan nem szeretik bekapcsolni, pedig a KRESZ ezt előírja. De szerintem nem kizárólag a KRESZ betartása érdekében kell bekapcsolnunk, hanem a jól megfontolt saját érdekünkből. Nagyon sokan köszönhetik az életüket a biztonsági öveknek - hiszen egy erős ütközést követően kirepültek volna a szélvédőn keresztül. A biztonsági öveket a hátsó ülésen is be kell csatolni. 

 o Különösen kockázatosnak tartom, amikor vezetési tapasztalat nélküli fiatalok elkérik szüleik drága luxus- autóját és bulizni indulnak. A rutintalanság mellett a vagánykodás is szerepet játszhat a megengedettnél nagyobb kockázatvállalásban. A virtuális térben szocializálódott fiatalok esetenként szinte fel sem fogják, hogy ezúttal nem szimulátorban ülnek. Százhússzal nem mindig lehet bevenni éles kanyarokat - és éles helyzetben az embernek nincs újabb élete, mint a játékprogramokban. 

o A gépkocsiban szállított házi kedvencek is okozhatnak galibát, különösen akkor, ha kicsit el vannak kényeztetve. Nagyon mókás lehet, ha vezetés közben a sofőr maga mellé engedi  háziállatát, vagy egyenesen az ölében tartja, mint otthon a tévézés közben. Csak éppen egy váratlan helyzet teljesen szokatlan reakciót válthat ki a megrémült  állatból. A következmények pedig ez esetben is beláthatatlanok lehetnek...

Az autóvezetés életünk szerves része lett. A némileg felpörgetett élettempóban érdemes higgadtan és körültekintően elemezni a gépkocsivezetés kockázatait. Inkább késsünk el 10 percet egy találkozóról, mintsem  a nagy sietségben "belenavigáljuk" magunkat egy súlyos autóbalesetbe. Bármennyire is pörgősen élünk, azért ne vezetés közben együnk, igyunk, cigarettázzunk.  Menet közben öltözködni  -vagy akár az arcunkat  sminkelni nem kis bravúr - viszont kifejezetten veszélyes. Tűsarkú cipőben és strandpapucsban sem ajánlatos vezetni, mert roppant kockázatos. A vezetés közbeni dohányzás - és táskában vagy pénztárcában kotorászás sem feltétlenül a hosszú élet titka. A vezetés közbeni szex bármilyen formája pedig több mint őrültség. 

Soha ne halogassuk a műszaki problémák megoldását se - nehogy túl nagy árat kelljen fizetnünk.  Mindig friss és kipihent állapotban üljünk autóba, hogy kellő mértékben fel tudjuk mérni a közlekedési körülményeket és kockázatokat. 

Szólj hozzá

biztonság egyéb biztonságérzet veszélyforrások