2013. júl 02.

Trükkös bolti tolvajok

írta: steve4security12
Trükkös bolti tolvajok

ormester022.jpg

A bolti tolvajok továbbra sem adják fel.  Kamerarendszerek és tükrök felszerelése, biztonsági személyzet alkalmazása, továbbá áruvédelmi rendszerek üzembe helyezése sem garantálja  100%-os biztonsággal az áruk megóvását. Sőt a meglehetősen szigorú BTK módosítás sem fékez meg minden áruházi szarkát. Agyafúrt lopási módszerek, trükkök sokasága nehezíti meg a kereskedők és a biztonsági személyzet dolgát. A tolvajok többnyire segédeszközökkel érkeznek. Kezükben kézitáska, vagy szatyor. Ruházatukon nagy zsebek, kapucnik találhatók. Gyakran a pulóver vagy esőkabát sem puszta véletlenül és divatból van a vállukra dobva. Vannak aztán akik a szokásostól merőben eltérő - esetenként szubkulturális - ruházatukba rejtik el a lopott árucikket. Néha meglehetősen arcátlan módszerekkel! Számtalan segédeszközt is bevetnek, mint esernyő, újság, gyerekkocsi, sporttáska, stb. Természetesen mindez még közel sem elégséges a gyanúhoz.

A tolvajok zömmel az önkiszolgáló technológia gyenge pontjait használják ki kíméletlenül, vagyis azt, hogy teljesen magukra vannak hagyva. Ez a személytelen légkör nagy mértékben megkönnyíti  dolgukat. Látszólag érdeklődve néznek körül, de nem az árukat figyelik, hanem a személyzetet. Manapság már a bolti szarkák sem zavartatják túlzottan magukat a kamerák és shop tükrök miatt. Annál inkább zavarba hozná őket egy kedves, figyelmes eladó jelenléte, aki érdeklődne, hogy segíthet -e . Egy figyelmes eladó elutasító válasz esetén sem hagyja magára a vásárlót, hanem értésére adja, hogy "nyugodtan keresgéljen, én itt maradok a közelben". Na, ezt a kereskedői proaktivitást kellene ismét visszalopni a gyakorlatba, egy kedves mosollyal és szemkontaktussal kiegészítve.  A tolvajok ugyanis pont arra várnak, amit egyébként sajnos meg is kapnak, vagyis, hogy a kutya se foglalkozzon velük. Pedig a legtöbb vásárló - akik csupán vásárolni szeretnének - mennyivel jobban éreznék magukat egy boltban vagy áruházban, ha a belépéskor azonnal köszöntené őket egy kedves eladó, aki mellesleg a segítségét is felkínálná. Az alábbi lopási jelenet pont erre utal, belép a "vevő", térül-fordul, és miután felmérte a helyzetet és tapasztalta a szokásos elidegenedett légkört - azonnal akcióba is lépett:

Profik gyakran csoportosan érkeznek. és igyekeznek egymásnak "falazni" vagyis a kritikus lopási jelenetet kitakarni az esetleges szemtanuk vagy kamerák látószögéből. Úgy helyezkednek el néha akár három, négy fős csoportot képezve, hogy a középen - illetve takarásban lévő személynek megkönnyítsék a dolgát. Nem könnyű a leleplezésük, mert nagyon erősen figyelni kell. Látszólag különálló személyekként érkeznek be a boltba, de igen összeszokott módon "dolgoznak". Előre megbeszélt jelbeszéddel és finom jelzésekkel kommunikálnak egymással, és mentálisan is segítik egymást. Hozzá kell tennem, hogy maga az általuk felvett "alakzat" azonnal gyanút kelt egy jó szemű biztonsági emberben, már ha egyáltalán van erre pénzügyi kerete a nagy konkurencia- harcban a kereskedőknek. Jelzem, a lopásokból származó veszteségek is elképesztő nagyságrendeket ölthetnek - tehát meg kell találni az optimális megoldást. A lenti videó egy csoportosan elkövetett lopást illusztrál:


Vannak aztán olyan csoportok, akik szándékosan figyelemelterelő hadműveletbe kezdenek azzal a céllal, hogy kihasználhassák az átmeneti zavart. Egyesek hangos szóváltást provokálnak ki,  miközben az üzlet ellenkező sarkában cinkostársaik kihasználva a személyzet elterelt figyelmét azonnal akcióba lépnek. Olyan eseményt is megéltünk már az elmúlt évek folyamán, hogy egy személy szándékosan gyújtott meg egy áruházban egy elképesztő nagy füstöt okozó vegyszert, miközben a hirtelen támadt riadalmat és füstöt kihasználva egy értékes árucikket vitt el magával fizetés nélkül.

Mások azért csapnak patáliát, hogy az ártatlan személyzet érezze magát kényelmetlenül.  Jó pár évvel ezelőtt egy fiatal tapasztalatlan rendész elkapott egy hölgyet áruházi lopás közben és bekísérte őt a rendészeti szobába, hogy felvegye a jegyzőkönyvet. A látszólag együttműködő hölgy megkérte a rendészt, hogy engedje el őt néhány percre a WC-re. Évekkel ezelőtt még a biztonsági szolgálat helyiségében nem volt kamerarendszer felszerelve, és ráadásul harmadik személy sem volt a rendész mellett a jegyzőkönyv felvételénél tanúként. Mindez nagy hibának bizonyult! A hölgy a mellékhelyiségben valamilyen szúró eszközzel megsértette a combját, ami azonnal vérezni kezdett. Majd azonnal kirohant az üzlettérbe és elképesztő botrányt rendezett. Az ott várakozó férjének és a hirtelen előkerült rokonainak előadta, hogy a rendész meg akarta erőszakolni. Rendőrt is hívtak. El tudják képzelni, hogy milyen nehéz egy ilyen kényes ügy tisztázása egy rendész, vagy akár egy rendőr számára is ? Nem voltak szemtanuk, nem volt hang- és képrögzítés, csupán két teljesen ellentétes álláspont. Na és a felbőszült, botrányt keltő rokonság. A végén az áruház vezetője és a rendész megnyugvással konstatálták, hogy a hölgy feljelentés nélkül eltávozott, és befejezte a balhézást. Természetesen a lopási jegyzőkönyv nem készült el. A lenti felvételen is valamilyen hasonló jellegű esemény játszódik le. Nyilvánvaló a balhézó személy szándéka. Engedjék el őt, és ne legyen következménye tettének:

Nagyon sok tolvaj csupán a különböző dobozok tartalmát cseréli ki. Például egy drágább fogkrémet "véletlenül" az olcsóbb dobozába helyez vissza, majd így megy a pénztárhoz. Ha a pénztáros gondosan ellenőrzi a doboz tartalmát, akkor sem lehet bizonyítani a szándékosságot. Sajnos a pénztárosok többsége nem is meri ellenőrizni a dobozok tartalmát még véletlenszerűen sem, mert felkészületlenek. Félnek a bizalmatlanság látszatától. Pedig csak annyit kellene mondaniuk a vevőknek, hogy "Ellenőrzöm a doboz tartalmát, hogy Ön nehogy sérült árut vigyen véletlenül haza!" Ilyen és ehhez hasonló kereskedői fogásokkal lehet kellemes vásárlói atmoszférát teremteni. Egyúttal ilyen és ehhez hasonló - szintén agyafúrt - kedves mondatokkal lehet pokollá tenni a tolvajok dolgát.

Az a gyanúm, hogy a legmodernebb biztonsági berendezések sem lesznek képesek véglegesen megszüntetni a bolti- és áruházi lopásokat. A személyzetnek - ha tetszik ha nem - felkészítő tréningeken kellene elsajátítaniuk azokat a trükköket, amelyek ismeretében nagyobb eséllyel tudnák felvenni a harcot a leltárhiányokkal szemben. A szigorú törvényi szabályozás sem képes megfékezni teljes mértékben a lopásokat. Nincs más megoldás tehát, fel kell venni az érintetteknek a kesztyűt!

Ne gondoljuk, hogy a shop tükrök önmagukban megakadályozzák a lopásokat - hiszen sajnálatos módon azokat éppen a tolvajok használják saját céljaikra a legintenzívebben. Az áruvédelmi  rendszereket is képesek a profik kijátszani. De a kamerarendszerek sem képesek önmagukban megakadályozni a lopásokat - sőt még rablásokat sem. Professzionális vagyonvédelmi rendszereket kell kiépíteni gondos tervezőmunka eredményeként, és a személyzetet is képezni kell! Nem elég csupán az értékesítési célokra fókuszálni, az áruvédelmi technikákat is meg kell tanulniuk a kereskedőknek. Ehhez kívánok hozzájárulni írásaimmal én magam is. A lopások megelőzési módszereiről ajánlom korábbi írásaimat a kereskedelmi vagyonvédelem címszó alatt.

Szólj hozzá

bűnmegelőzés kereskedelmi vagyonvédelem bolti lopások vállalati biztonság