2014. máj 22.

Hogyan kezeljük a telefonon zaklatók hívásait?

írta: steve4security12
Hogyan kezeljük a telefonon zaklatók hívásait?

telefonos zaklató.jpg

Nem egy kellemes élmény az éjszaka kellős közepén arra ébredni, hogy hosszan csöng a telefonunk. Ha pedig egy közönséges személy - anélkül, hogy bemutatkozna - trágár és közönséges stílusban kezd el fenyegetőzni, - akkor már nem egyszerű feladat megőrizni a hidegvérünket. A telefonon keresztüli fenyegetőzés,- sőt esetenként  rendszeressé váló zaklatás, a személyes bosszúállás egyik "fegyverévé" vált. Elég sokan elszenvedték már ezt a fajta kellemetlen inzultust. Van aki hangtorzító berendezéssel, és van aki csupán saját hangszínének eltorzításával akar anonim maradni. Számtalan motiváció állhat a hátérben, de  a névtelen telefonálgatókat többnyire valamilyen vélt vagy valós sérelmük megbosszulása vezérli. Egy kirúgott munkatárs vagy szerető, egy megbántódott rokon vagy szomszéd a tipikus eset. De csak brahizó fiatalok, alkohol vagy drog befolyása alatt álló személyek is lehetnek telefonos zaklatók. Az általános attitűd pedig a félelemkeltés, vagy meghökkentés.

A zaklatásoknak vannak teljesen ártatlanabb formái amikor barátok ugratják egymást bugyuta módszerekkel. Vannak azonban olyan üzleti vállalkozások is akik már már agresszív technikákkal kínálják termékeiket és szolgáltatásaikat. Hiába is kérjük, hogy töröljék telefonunkat adatbázisukból, újból és újból nyomatják az ajánlatukat.   Mai posztomban azonban a komolyabb fenyegetőzések kezelésével kívánok foglalkozni.  Arra azért figyeljünk, hogy ne lőjünk ágyúval verébre, de egyetlen komolynak tűnő fenyegetést se bagatellizáljunk. 

Tekintsük át azokat a technikákat, amelyekkel védekezhetünk a gátlástalan telefonos zaklatásokkal szemben ( Itt már a viszonylag komolyabb fenyegetések kezelésére gondolok):

1/ A telefonos zaklatók célja, hogy lelkileg összetörjenek minket. Éppen ezért maradjunk nyugodtak és higgadtak. Amennyiben határozottak és magabiztosak maradunk, a fenyegető személy egyre inkább elbizonytalanodik. Ezzel szemben minél inkább megijedünk, feszültté és kétségbeesetté válunk, az agresszív személy annál inkább élvezni fogja primitív módszerét. Ezek a névtelen  és arcátlan agresszorok többnyire nem váltják be fenyegetéseiket, csupán lelki terror alá kívánják vonni áldozataikat.

2/ Ha egymás után közvetlenül  többször is hívogatnak minket, akkor a készülékünket érdemes lehalkítanunk, és az ügyet figyelmen kívül hagynunk. Legalább nyugodtan tudunk pihenni, a zaklató személy pedig had túráztassa magát az ismételt hívásokkal. Természetesen a készülékünk átmeneti kikapcsolásával is reagálhatunk. 

3/ Aki érez magában kellő bátorságot, az felveheti a kesztyűt.  A fenyegető személyek egyoldalú beszélgetésre vannak felkészülve, -ők  fenyegetőznek, míg mi rettenetesen meg vagyunk ijedve. Ezt a rossz szereposztást soha sem szabad elfogadnunk. Legyünk ugyan olyan határozottak és eltökéltek, mint a zaklató személy. A legkisebb jelét se adjuk a gyengeségnek. Azt az örömet és elégtételt - amire egyébiránt rettenetesen vágynak - semmiképpen se adjuk meg számukra. Hívjuk fel a zaklató személy figyelmét, hogy amit tesz az bűncselekmény, és ha nem áll el szándékától úgy  rendőrségi feljelentést teszünk.  Tisztességes emberek nyílt lapokkal játszanak, - nekik lehet gesztusokat tenni...

4/ Amennyiben szeretnénk az ügy végére járni, úgy a beszélgetés folyamán maradjunk hűvösek, kerüljük a vitát, és főleg csak hallgassunk.  Kérdésekkel igyekezzünk megtudni, hogy mit akar és miért.  Mindeközben azonban minden releváns információt azonnal jegyezzünk fel. Még az esetleges háttérzajokra is igyekezzünk odafigyelni. Egy rendőrségi feljelentést követően minden érdemleges adatnak jelentősége lehet. A zaklató hívásokat egyébiránt  telefontársaságnál is be lehet jelenteni.  Csodákat és azonnali intézkedést azonban ne reméljünk.

5/ Rögzítsük a fenyegető hívásokat, különösen akkor ha rendőrségi feljelentést kívánunk tenni. De legalább helyezzük kilátásba, - blöffölhetünk is  - hogy innentől kezdve rögzítjük a számunkra nem túl élvezetes beszélgetést. Létezik olyan szoftver (IDSS)  amely egyébiránt alapvetően más célokra lett kidolgozva, de  segítségével gyakorlatilag az összes hívás automatikusan rögzíthető és később visszakereshető. Egy automata hang file segítségével erről azonban minden hívó felet előzetesen értesíteni kell. 

6/ Amennyiben a hívó szám nem titkosított, akkor azt azonnal mentsük le, vagy írjuk fel. Amennyiben a hívó számot nem jeleníti meg a készülékünk,  azt kíséreljük meg profi szakember (vagy a telefontársaság ) segítségével beazonosíttatni. Számunkra ismeretlen telefonszámok beazonosításában segítségünkre lehet a Tellows.

 shutterstock_119290597_800.jpg7/ Okostelefonokon van hívás letiltási funkció (Hívás elutasítása, vagy Blokkolás üzemmód) de hívás szűrő programok és applikációk is rendelkezésünkre állnak. Azt is egyszerűen be lehet állítani több készüléken, hogy például 10 fontos szám kicsörög a készülékünkön, a többi pedig automatikus hívás rögzítésre kerül (hangüzenet).  Az alábbi üzenetet hagyjuk a hívó feleknek: 

"Elnézést, de éppen nem tudom felvenni a telefont, de megkérlek, hogy hagyj üzenetet. Zaklató hívásokat kapok mostanában így a telefontársaságom figyeli a vonalam. Ha nem hagysz üzenetet, az azt feltételezi, hogy te vagy a zaklató, és a hívásod vissza lesz ellenőrizve!"

Elméletileg a szolgáltató társaságot is meg lehet kérni bizonyos zaklató hívások letiltására, bár a híreim szerint ez nem egyszerű feladat.

8/ Amennyiben nem látunk más megoldást a zaklató hívások elhárítására, - úgy számcserét is kérhetünk. De ezt követően arra nagyon figyeljünk, hogy kizárólag a legszűkebb körben adjuk meg a telefonszámunkat,és mindenkit kérjünk meg, hogy ne adják tovább azt. 

9/ Amennyiben a fenti megoldások egyike sem válik be, akkor még mindig maradnak kreatív megoldások. Következő kreatív ötleteim vannak, melyekkel a legelvetemültebb zaklatók is kifáraszthatók. Vegyünk fel hangos és agresszív kutyaugatást vagy víz csepegést magnóra és azt játsszuk be egy végtelenítő megoldásban a kitartó zaklatónak. A zaklató számára nem túlságosan kellemes élmény folyamatos hangos kutyaugatást hallgatni. Korábbi bejegyzésemben már felvillantottam azt a lehetőséget, hogy akár pánik riasztó hangját is belevezethetjük a készülék mikrofonjába. A váratlan és rendkívül erős zajhatás az agresszor fülében egyfajta hangrobbanást okoz, amely roppant megrázó élmény lehet számára. (Jaj szegény fenyegetőző agresszorka.)

10/ Arra különösen figyeljünk, hogy a trágár és alpári fenyegetőzők hívásait ne a gyerekeink vegyék fel. A gyerekek persze szeretnek fontoskodni és városi telefonokba bejelentkezni. Normál körülmények között ez elvileg még el is fogadható, de olyan időszakban amikor sorozatosan zaklató hívásokat kapunk, - azonnal tiltsuk le őket erről. Elég sok kiskorú gyerek rendelkezik ma már mobil (sőt okos) telefonokkal. Érdemes velük kicsit foglalkoznunk, hogy adott esetben ne hogy nagyon megijedjenek egy zaklató hívástól.

 

Alapvetően a telefonos fenyegetőzéseket inkább vegyük komolyan, mintsem kellemetlen meglepetésben legyen később részünk. Az is fontos szempont, hogy magáról a telefon fenyegetésekről csupán a legbizalmasabb körben beszéljünk. Különösen igaz ez akkor, ha egyébiránt fogalmunk sincs, hogy ki a fenyegető személy. 

Teljesen speciális ügy egy bombafenyegetés, amelyet általában vállalatok, bevásárlóközpontok, és intézmények terhére követnek el. Erről a témakörről egy későbbi bejegyzésemben kívánok írni. 

Szólj hozzá

biztonságérzet közbiztonság bűnmegelőzés magánbiztonság