2015. jún 13.

Miért vannak biztonságiak a nagy rendezvényeken?

írta: steve4security12
Miért vannak biztonságiak a nagy rendezvényeken?

1345848239058_original.jpgA nagy rendezvények vendégei gyakran panaszkodnak a biztonságiak udvariatlansága, sőt esetenként agresszivitása miatt is. Sokan értetlenkednek, vagy akár   bosszúsan reagálnak a "security staff" tevékenysége kapcsán.  A területek lezárása   kordonokkal, mobil szalagkorláttal, továbbá a táskák átvizsgálása és egyéb biztonsági rendszabályok, - lássuk be "kényelmetlenséget" okozhatnak  a szórakozni vágyóknak. Ezek a biztonsági rezsim intézkedések azonban soha sem a vendégek ellen irányulnak, hanem  - pont ellenkezőleg - kimondottan az ő biztonságukat szolgálják. Fotó: pixgood.com

A nagy fesztiválok szervezői esetenként csupán a sor végére sorolják a biztonsági intézkedéseket, mely részben tájékozatlanságból részben pedig spórolási szándékból ered. Pedig már csupán marketing szempontból sem mellékes, hogy milyen a látogatók első benyomása.  A kulturált körülmények és a vendégek zavartalan szórakozása nagy mértékben hozzájárulhat egy giga esemény értékéhez. Egy esetleges pánikhelyzet, baleset, verekedés pedig nagy mértékben leamortizálhatja mind a biztonságiak mind  a szervezők tekintélyét. Vegyük tehát szépen sorba az event security team legfontosabb feladatait:

1044340_519170354821235_1875824739_n.jpg

Beléptetés: 

A rendezők és szervezők elemi érdeke a szuper hangulat garantálása mellett a megfelelő bevétel elérése, - a beléptetés első számú funkciója tehát az érvényes belépők ellenőrzése. A belépőkarszalagok felhelyezését, és egyáltalán a belépő személyek átvizsgálását profik a szó szoros értelmében kesztyűs kézzel végzik.  A  szolgálatok további feladata, hogy a helyszínre be se engedjenek erősen alkoholos vagy más tudatmódosító szer hatása alatt álló (és) garázda, agresszív személyeket.  Ki kell szűrni a közveszély okozására alkalmas szúró-, vágóeszközöket, vagy bármilyen fegyvert és tiltott eszközt. Fotó: www.ormester.hu

Incidensek kezelése: 

 A rendezvény helyszínén kiemelkedő teendő mindenféle antiszociális cselekmény megelőzése , illetve elhárítása.  A biztonsági emberek mindig erőszakmentességre törekszenek, amíg erre lehetőség kínálkozik.  Amennyiben az agresszivitás nem fékezhető meg jó szóval, akkor a helyzetet azonnal lokalizálni kell, ami többnyire az izgága személy kivezetését jelenti.  Erre azért van szükség, nehogy az erőszak eszkalálódjon és kezelhetetlen helyzetbe torkolljon. Ilyen esetekben egyébiránt a biztonságiak azonnal értesítik a rendőrséget is. Esetenként még  üveg palackok,  alumínium italos dobozok is komoly sérülést okozhatnak, ha nagy erővel, vagy nagyobb magasságból dobják el őket. Egy  üdítős, vagy sörös palack eldobása szerencsétlen esetben akár koponyatöréshez is vezethet. Ezért vannak többnyire csak műanyag poharak engedélyezve a rendezvények területén.

carousel-item-4.jpg

 Kommunikáció: 

Alapkövetelmény a jó kommunikációs készség, az udvarias hangnem, és a konfliktuskezelő képesség. (Sajnos ez nem minden eseteben valósul meg!) 
A vagyonőröknek lehetőleg csirájában el kell fojtaniuk az esetleges konfliktusok kiéleződését. Ez egy rendkívül kényes feladat, mert szinte minden emberrel  másképpen kell beszélni,- és egyidejűleg kell kulturált, de asszertív hangot is megütni. Apropó "megütni", a biztonsági őr soha sem kezdheti azzal a "kommunikációt", hogy azonnal egy nagy pofonnal "tekintélyt szerez magának". Sokkal inkább hatékony metakommunikációval, mosoly offenzívával kell leszerelniük a felbukkanó kötekedő vendéget. Többek között a dohányzásra kijelölt helyre irányítják a cigarettára gyújtókat, és mindenkinek tájékoztatást nyújtanak, aki hozzájuk fordul. Viselkedésükkel folyamatosan nyugalmat és magabiztosságot kell árasztaniuk.

Nem egyszerű feladat a walky talky-s rendszer alkalmazása sem a rendezvényeken, mert a nagy zajszint közepette szinte alig értik meg egymást. Professzionális cégek fülhallgatós szetteket, és  a gyors  hatékony kommunikációt elősegítő úgynevezett előre megtanult kódokat is alkalmazzák.  Fotó: www.ebay.com

pit-pic-1-300x225.jpgTumultusok (pánik) megelőzése

Nagy tömegben  bármikor kialakulhat pánik. Elektromos zavar vagy áramszünet előidézte hirtelen sötétség, verekedés és dulakodás kialakulása,  de váratlanul fellobbanó lángok is kelthetnek riadalmat. Fokozhatja a tömegpszichózist, ha többen is erős tudatmódosító szerek (alkohol, drog) hatása alá kerülnek.

Amennyiben a szervezők és biztonságiak nem tudják kellő hatékonysággal és villámgyorsan kezelni a helyzetet, az sajnálatos módon akár  tragédiához is vezethet.  Extrém esetben - amikor több szerencsétlen kockázati faktor egyidejűleg jelentkezik -az emberek akár  agyon is tapossák egymást, mivel azonnal menekülni akarnak a helyszínről.  Szakszerű tervezéssel, hatékony kommunikációval,   mobil térelválasztók felszerelésével és folyamatos ellenőrzéssel lehet megelőzni, a tumultusok kialakulását.

Fotó: www.rightguard.co.uk

Fellépő művészek/ VIP személyek biztosítása: 

A nagy monstre banzájok sztár fellépőinek személyvédelmét is a biztonságiak látják el. Többnyire szó sincs valóságos fenyegetettségről, csupán a rajongók túláradó "szeretetétől" kell megóvni őket. De bármikor felbukkanhatnak elvakult, deviáns személyek akik valamilyen vélt vagy valós traumájukat akarják megbosszulni. Ezeket a feladatokat természetesen személyvédelem területén kiképzett testőrök látják el. 

training-front_21_1145502556.jpg

 Színpad biztosítás (Stage security):

Szinte minden nagy fesztiválon alapfeladat az ott felszerelt hangosító, és színpadtechnikai eszközök felügyelete, megóvása. 

Különösen sztárzenekarok koncertjein kell nagy figyelmet fordítani a színpad és a mögötte lévő VIP sátor biztosítására. Egyes fanatikus rajongók szinte bármire készek, hogy az általuk imádott idoljuk közelébe kerülhessenek. De egyes exhibicionista személyek csupán azért akarnak felmászni a színpadra, hogy vagányságukat bizonyítsák. Fotó: www.showandevent.com.gridhosted.co.uk

Eltűnt személyek /elhagyott tárgyak kezelése: 

Jellemzően a tömegben eltévedt  kisgyerekeket kell megnyugtatni, és hangosbemondó segítségével szüleihez visszajuttatni. 

De egyes feledékeny  vendégek tárgyakat is elhagynak, melyeket megfelelő protokoll szerint kell kezelni. Hátrahagyott kézitáska, mobiltelefon, vagy akár pénztárca esetén mindig két vagyonőr jogosult csak intézkedni. Azonnal jegyzőkönyvet kell felvenniük, és a szervezőkkel egyeztetve kezelni a további feladatokat. Professzionális társaságok tabletre telepített digitális jegyzőkönyveket készítenek, melyekhez az illetékes szervezők is azonnal hozzáférnek, - hogy mindenről képben lehessenek.  Egyébiránt amennyiben a rendezőknek plusz vagyonőrre van szükségük, akkor azt az  intelligens rendszer segítségével  egy elektronikus aláírással megoldhatják.

love_festival_duisberg_germany_19_killed_in_crowd_crush_in_tunnel.PNG

Elsősegélynyújtás: 

Egy minőségi biztonsági szolgálat tagjai közül többen is otthon vannak az elsősegélynyújtás területén.  A mi munkánkban is volt már rá példa, hogy az egyik nagy partin kitört hirtelen viharban egy vendég villámcsapás áldozata lett. Kollégáink gyors és hatékony közbelépése - szívmasszázst alkalmaztak,és azonnal hívták a helyszínen lévő mentőket - is szerepet játszott abban, hogy a fiatalember túlélte a kritikus perceket. Roppant hasznos, ha a vagyonőrök okostelefonjára fel van telepítve egy elsősegélynyújtás applikáció, amely többféle betegség esetén könnyen érthető módon ad instrukciókat még laikusok számára is.  Fotó:theatresafetyblog.blogspot.com

 Vészkijáratok/ evakuálás: 

A nagy tömegeket vonzó szabadtéri rendezvényeken a szervezőknek és biztonsági személyzetnek még a kritikus időjárási változásokra  (viharok, jégeső...) is  fel kell készülnie és  adott esetben azonnal le kell állítani a bulit, és haladéktalanul el kell kell kezdeni a terület kiürítését. Hazánkban is történt már sajnos néhány tragédia nagy szabadtéri rendezvényeken. Amire talán legtöbben emlékszünk az a 2006 -os augusztus 20-i tűzijáték volt, ahol a hirtelen kibontakozó vihar  okozta katasztrófában 4 személy vesztette el az életét és közel 300 fő sérült meg. De ennél sokkal súlyosabb tragédiák is történtek már világszerte. Kambodzsában 2010-ben az Eső Fesztiválon egy tragédia következtében 375 személy hunyt el.


 

Néhány  évvel ezelőtt Németországban a „Loveparade-n” is súlyos tragédia történt. Szervezési hiányosságok miatt a  duisburgi techno fesztiválon 21 fiatalt tapostak agyon egy vasúti átjáróban, a sérültek száma 541 volt.

A magyar jogszabályokban a külföldi vendégekre is gondoltak a törvényhozók. Vész esetén a szervezőknek angol és német nyelven is be kell mondani – kézi hangosbeszélők, vagy a hangosító technika segítségével, –  hogy mi történt, és hogy a rendezvényt megszakították, valamint közlik a menekülési útvonalat is. Ezért fontos a sötétben fluoreszkáló, nagyméretű vészkijáratot jelző táblák kihelyezése,  melyeket még sokkos állapotban lévő vendégek is könnyűszerrel beazonosíthatnak.  Ezeket a menekülési utakat  mindig gondosan szabadon kell hagyni, mert a másodpercek alatt kialakuló pánikban már nem marad idő az előzetesen "helyhiány miatt" oda deponált technikai eszközök elpakolására. A perecízen kidolgozott rendezvénybiztosítási tervekben még az "emergency exit"-ek áteresztőképessége is maghatározott, mert komoly vész esetén percek alatt kell  evakuálni.

festival_camp.jpg

Parkoló és sátor tábor  felügyelete: 

A biztonságiaknak általában a nagy banzájokhoz kapcsolódó parkolók és sátor tábor/ kempingek rendjére is vigyázniuk kell. Ez egy nagy figyelmet és körültekintést igénylő feladat, mert diszkréten, ugyanakkor hatékonyan kell megelőzni az esetleges lopásokat és más bűncselekményeket. Általában nem a szolgáltatók szívének a csücske, de esetenként még a mellékhelyiségek tisztaságát is ellenőrizniük kell. Fotó: platinumsecuritymidlands.co.uk

Terület határainak biztosítása/ perimeter security:

 A kerítéssel határolt megabulikon/kempingekben a feladatok közé tartozik, az illegális átmászás megakadályozása. Egyrészt belépődíj fizetésének elkerülése, másrészt tiltott eszköz vagy tárgy bejuttatása lehet a motivációja azoknak akik ezzel a "rendhagyó" bejutási formával próbálkoznak. Mobil kamerarendszer vagy kültéri infrasorompó nagy mértékben segítheti ezen feladatok végrehajtását.

0_0_0_0_308_411_csupload_65069655.jpg

Vezérlő pult: 

  Nagyobb rendezvényen célszerű kialakítani egy biztonsági vezérlő  bázist, ahonnan a szolgálat vezetője irányítja a feladatokat, - különös tekintettel a váratlan eseményekre, amelyek  szinte mindig előfordulnak. Ideális esetben a személyzet felettese folyamatos rádió kapcsolatot tart a legfontosabb pontokon szolgálatot teljesítő kollégákkal. Amennyiben mobil vagy fixen telepített kamera képek monitorai is rendelkezésre állnak, - úgy lényegesen könnyebb a folyamatok áttekintése. Szerencsés esetben  drónokra szerelt kamerák segítségével  madártávlatból is rá lehet nézni az eseményekre.

Profi csapatok mobil vezérlővel is rendelkeznek. Természetesen a biztonsági szolgálat vezetője folyamatosan kapcsolatot tart a rendezőkkel és a különböző hatóságokkal is. 

A rendezvények biztonságos levezénylése érdekében minden vagyonőr pontos feladatleírást-, és személyes eligazítást kap. Azért viselnek láthatósági mellényt, hogy ily módon bárki messziről is felismerhesse  őket,  és adott esetben segítséget is kérhessen.   Fellépésükkel és viselkedésükkel  nyugalmat és magabiztosságot kell árasztaniuk, hogy minden vendég biztonságban érezhesse magát.   Fotó: www.cameragroup.co.uk

Ahogyan az élet más területén-, úgy  a rendezvényeken sem lehetünk 100%-ban biztonságban, hiszen mindig vannak előre kiszámíthatatlan kockázatok és bizonytalansági faktorok. Gondoljunk csak a drog-, és alkohol fogyasztásra. De az egyik külföldi koncerten egy lobbanékony gázzal feltöltött óriási dekorációs lufi lobbant lángra - egy csillagszóró szikrájától -  nem kis kalamajkát és sérüléseket okozva. 

 Ma már jogszabály írják elő az esemény maximális befogadóképességét, a vészkijáratok-, és biztonsági őrök számát, sőt nagyobb rendezvényeken akár a mentők jelenlétét is. Általános szabályként 200 főnként (vendégenként) szükséges egy-egy személyt alkalmazni biztosítási feladatokra, azzal a nyilvánvaló céllal, hogy a rend fenntartása és az esetleges kiürítés hatékonyan és gyorsan kezelhető legyen. A jelenleg érvényes jogszabályok szerint; "Ha a jóváhagyott biztonsági tervben a biztonsági személyzet létszáma a tíz főt eléri, akkor a személyzet legalább egy tagja biztonságszervező, legalább három tagja személy- és vagyonőr kell legyen." (23/2011. (III. 8.) Korm. rendelet )
A nagy "bulikat" hatósági bejárás előzi meg, amelyen részt vesz a rendőrség, a katasztrófavédelem és a tisztiorvos is.  Az ivókutat vagy a kézmosókat használók nem is sejtik, hogy a szervezőknek előzetesen több vízmintát kell leadniuk, hogy a látogatók garantáltan kórokozóktól mentes vízhez jussanak. Jó tudni a szervezőknek, hogy a hatósági engedélyek iránti kérelmeket már a rendezvény előtt 20 - 30 nappal be kell nyújtani, jóváhagyás céljából.

 A nagy rendezvények szervezői egyre inkább gyakorlott és felkészült biztonsági szolgálatokat vonnak be a biztosítási feladatok ellátásába. A korábbiakban esetenként félelmet keltő kidobóemberek helyét szép lassan szakképzett, intelligensen kommunikáló és intézkedő képes vagyonőrök veszik át. Az intelligens biztonsági szolgálatok nem tolakodó és agresszív módon működnek, hanem valóban szolgáltatnak, és  lehetőleg  folyamatosan igyekeznek háttérben maradni, - hiszen a rendezvények nem róluk szólnak. 

Szólj hozzá

biztonságérzet közbiztonság drogprevenció bűnmegelőzés rendezvénybiztosítás